Janar Siniväli: Tasuta lõunad! Head isu!
Legend räägib, et tasuta lõunaid pole olemas. Tasuta riigiteenused ei ole tasuta, sest maksumaksja ise maksab selle kinni. Soe istekoht restoranilaua taga ei ole kah tasuta, sest see makstakse kinni lauale kantavate hõrgutiste juurdehindlusega. Seda teavad hästi kõik, kes on kooliajal sooja pubisse maandudes kamba peale ühe tee soetanud, et selle varjus mitu tundi kohapeal tiksuda ning pubipersonali poolt hukkamõistvaid pilke pälvida. Aga turunduses võib tasuta lõunaid isegi leida.
Imeline Internet
Internet on täis tasuta loomingut ja tarkvaralahendusi – olgu tegu kirjatüüpide, fotode, joonistuste, erinevate failikonverteritega või mõne keerukama vidinaga. Siinkohal ei peatuks tasuliste programmide tasuta demoversioonidel, mida päriselt kasutada ei saa. Küll aga leidub kõiksugu avatud lähtekoodiga programmikesi, mida oma ala fännid arendavad ning mida vabalt kasutada saab. Aga samuti võib tasuta lahendusteks lugeda kõike seda, mille eest ainus tasu on reklaam. Mõned leheküljed pakuvad tasuta tooteid seetõttu, et saada endale liiklust ja seeläbi müüa oma lehel reklaampinda. Aga väga paljud andekad inimesed loovad tasuta tooteid ka enesereklaamiks – et enda oskuseid näidata ning jõuda seeläbi tulevaste koostööpartnerite ja tööandjateni. Eks iga tööandjat huvitab ju esimese asjana, millega kandidaat varem hakkama on saanud. Ent kuidas säärase loogika järgi oma kõige esimene töö saada? Kui tuttavate seas ühtegi heasoovlikku esmatellijat ei leidu, siis tuleb teha vabatahtlikkuse korras. Koolitööde eksponeerimine oma disainiportfoolios ei ole üldjuhul kuigi tulemuslik, sest kui tööl puudub reaalne tarbija, on tulemus ikka nagu päikeseloojangfoto – justkui ilus, aga arusaadavalt pisut huupi pildistatud. Kui aga on ette näidata mõni tarkvarajupike või muu teos, mida tasutagi alla laetud, siis tõestab see ikkagi, et töö on pälvinud kellegi heakskiidu ja läinud kasutusse.
Ega päris tasuta asjade leidmine ole kerge töö – ikka avastad lõpuks mõne konksu. Seetõttu nõuab see päris kannatlikku meelt. Meie postsovettidena oleme muidugi harjunud tasuta asjade ja defitsiidi nimel mööda linna ringi sõitma. Aga kaasajal tasuks alati järele mõelda, kui palju maksab see tasuta asjade otsimisele kulunud ekstratööaeg ja ehk olnuks odavam siiski sarnane asi raha eest osta.
Tasuta teenused turunduses
Ka turundusvaldkonnas tegutsejad pakuvad erinevaid lõike teenusest tasuta – ikka selleks, et lõpptulemusena pakkuda raha eest enda põhitööd. Näiteks meediapinnad ja raadioajad on kallid, mistõttu sageli toodetakse reklaam ära tasuta, kauba peale. Kui kuulete raadios järjekordset tüüpreklaami, kus üks tegelane on rumal ja teine on tark ning nalja ei saa kopika eestki, siis see on tõenäoliselt just see tasuta reklaam. Ja paneb mõtlema, et kas sellise suure raha juures, mis eetriaeg maksis, oli ikka mõistlik see copywriteri tasu kokku hoida. Tulemus on sama, mis osta endale hinnaline sportauto ning kruvida alla kusagilt tasuta saadud rehvid, mis meie kliimas teelpüsimist ei võimalda. Mõnikord eeldatakse tasuta kujundustöid ka trükikodadelt – saates neile wordis kokku pandud teoseid, mida tuleb soovitud tulemuse jaoks ikkagi nullist kujundama hakata. Trükikodades tuleb ikkagi arvestada kujundustööde eest tasumisega.
Küll aga on näiteks videograafid või animeerijad sunnitud teinekord tasuta tööd tegema – kui saabub hinnapäring klipi tegemiseks, siis hinda on võimatu öelda ilma stsenaariumita. Mängufilmi jaoks keegi küll tasuta screenplay’d valmis ei hakka kribama, kuid ettevõtet tutvustava klipikese või õppevideote jaoks on see tihtipeale kombeks. Samuti peab turundaja tegema kampaaniate või strateegia hinnapakkumise jaoks juba tasuta ära esialgse auditi, et mõista, kus antud klient turunduslikult paikneb ning millist eelarvet tema turundamine vajab. Praktika näitab veel seda, et kõige põhjalikum turundusaudit tuleb teha veebilehe loomiseks. Masinad on halastamatud ning seal peab kõik olema detailideni paigas – asjad lihtsalt ei saa poolselgeks jääda. Tragikoomiliseks tüüpjuhtumiks on aga see, kui veebilehe loonud programmeerijat hakatakse edaspidi kasutama tasuta tehnilise toena kõikvõimalike elektroonikaprobleemide korral, mida kontoris ja ka kodus ikka ette tuleb.
Praegu on õnneks ärikliima arenenud selliseks, et neid teenusega kaasaskäivaid tasuta lõunaid eraldi ja tahtlikult ei koguta. Aastaid tagasi leidus küll ettevõtteid, kes proovisid ühe teetassi taga võimalikult pikka aega soojas toas istuda ning võtta teenuseosutajate portfellist ainult see tasuta osa. Muidugi leidus ka teenusepakkujaid, kes vahetasid remonti saabunud autodel korras juppe ning ka agentuure, kes määrisid pähe mittevajalikke töid. Pikapeale aga näitas praktika ikkagi, et väljakavaldatud tasuta lõunad kipuvad turunduslikus mõttes kurku kinni jääma.
Janar Siniväli
Loovjuht