Title Image

Blog

Janar Siniväli: Tähtis pole mitte kui suur on, vaid kui suurt on vaja

Sõltumata valdkonnast on omad eelised nii väikestel kui ka suurtel. Legendaarne A-rühm demonstreeris mitme hooaja vältel, kuidas kavaluse ja taktikaga endast palju suuremaid alistada. Samal ajal on selge, et ükskõik kui hea manööverdamisvõimega kalapaat ei suudaks asendada Tallinn-Helsingi reisilaevu inimeste ja autode veol. Minnes aga reisilaevaga hommikuse järve peale kala püüdma, on oht kõik kalad ära hirmutada. Ka reklaamiagentuure on suuri ja väikeseid. NB! Siinkohal ei järgne traktaati, mis näitaks VanDahli valikuid kui ainuvõimalikke.

Miks Pipi kasvada ei tahtnud?

On olemas üksik-freelancerid, kompaktagentuurid ja erinevas mõõdus suured. Mõni väike tahab hiljem suureks saada, mõni suur tõmbab end mingil ajal kokkupoole. VanDahl on võtnud suuna jäädagi kompaktseks. Kuigi meid on kõiki maast-madalast õpetatud alati kiiremini, kõrgemale, kaugemale ja suuremaks püüdlema, ei ole füüsiline maht ainus mõõde, milles seda saavutada.

Nii nagu suure kruiisilaevaga ei ole mõistlik järvele minna, on ka paljud väiksemad ettevõtted puutunud kokku olukorraga, kus nad päris suurtes reklaamiagentuurides end pisut teisejärgulistena tunnevad ning kusagil kuklas tiksub alati kahtlus, et agentuuri parimad loovideed pannakse pigem suurklientide teenistusse, mitte nende pisikeste reklaamieelarvete peale. Samas tahaks ju ikkagi saada tasemel teenust. See ongi tekitanud nõudluse kompaktagentuuride järele, kelle siht ei ole lõputult paisuda, vaid jäädagi väikeseks ja teravaks ning panustada oma parimad mõtted ka väiksema mahuga kampaaniatesse, kus küll massi taga ei ole, kuid kus seda teravust seetõttu veelgi enam vaja.

Taksomeeter tiksub

Kuigi kõlab üllalt, et turundusse pandud raha pole kulu, vaid investeering, siis raha kulutamise fakt ei saa olla eesmärk omaette ja mõistlik rahalugemine ei ole ketserlus. Kuna suurtes agentuurides on valdavalt iga töö jaoks eraldi inimene – eraldi disaner, copywriter, AD, loovjuht ja projektijuht – siis suure jaebrändi jaoks tähendab see seda, et töö algab erinevates sektsioonides paralleelselt ning valmib selle võrra nobedamalt. Kui aga sama agentuuri poole pöördub keskmise suurusega või suisa väikeettevõte, siis avastab ta enda hämmastuseks, et kui kogu see kuueliikmeline tiim tunniks ajaks tema projekti arutamiseks maha istub, on koosoleku lõpuks juba mitusada eurot läinud – ja seda juba enne nn päris töö algust. Taksomeeter ju tiksub iga töötaja kohta eraldi. Tunnike viie loovinimese aega maksab viie töötunni tasu. Ja siis virutatakse kogu selle koori dirigeerimise eest otsa ka projektijuhtimistasu, isegi kui tööks on üksnes ühe reklaamkataloogikese või spordisaali seina kujundus. Kui sinna läheb vaja viit erinevat liiki tööd, siis tuleb see koor laulma panna täies koosseisus.

Seetõttu kipubki nii olema, et suured agentuurid keskenduvad pigem vähematele, aga mahuka turundustegevusega suurklientidele. Kompaktagentuurid nagu meie on aga püsipartneriks väiksema ja keskmise suurusega ettevõtetele või tegeleme suurettevõtete mõne konkreetse brändiga. Loomulikult oleme tegelenud ka päris suurtega ja teeme ka seda rõõmuga – kuid seda sageli mingi konkreetse projekti võtmes või koostöös mõne suurema agentuuriga mingis konkreetses lõigus.

Spetsialiseerumine

Suures agentuuris on valdavalt tööl mitte suur hunnik multitalente, vaid pigem erinevatele tegevustele spetsialiseerunud inimesed. Kuna väikesel agentuuril nii palju inimesi ei ole, siis on siinkohal valik – kas üks inimene täidab mitut ülesannet või ostetakse puuduv oskusteave lihtsalt väljast sisse.

Ühest küljest on arvata, et kaugushüppele spetsialiseerunud sportlane kipub lendlema mõned sentimeetrid kaugemale kui kümnevõistleja. Reklaam aga ei ole üksik kunstiteos, vaid siin töötab ühe teose kallal päris mitu loovat ego. Sageli kipuvadki need kaugushüppaja poolt virutatud lisasentimeetrid hajuma terviku nimel tehtavates kompromissides. Heaks näiteks on autodisain, kus kunstnikud visandavad üliägedad ja jõulised kavandid ning seejärel saabuvad insenerid, kes pool lennukust maha kärbivad. Võtmeküsimus ongi selles, et lisaks oma ala heale valdamisele peab spetsialist tundma süvitsi ka järgmiste inimese tööpõldu selles ahelas. Töötasin kunagi ühe ajakirja juures, kes tellis esikaaned mitte pressifotograafidelt, vaid ikkagi moe-ja kunstifotograafidelt. Ja mitmel korral ei suutnud need oma ala tipud esikaanefotot luues meeles pidada, et ajakirja jaoks tehes peab jätma pildil ruumi ka pealkirjadele. Ja nii tuli ajakirja küljendamise käigus hakata nende suurepärast fotot robustselt töötlema, et tekiks mingigi ala pealkirjade jaoks, mis ajakirja ka müüa aitavad. Ehk siis – ei piisa ainult sellest, kui oma hüpe hästi teha – ei tohi hoovõtuks joosta risti üle jooksuraja, kus neljasaja meetri virtuoos seepärast komistab ja siruli käib.

Vastandiks sellele on aga legendaarne õunabränd, mille tooted said alguse just ühe inimese autoritaarsetest visioonidest – kes võttis üksinda enda vedada suure hulga tootesse puutuvaid nüansse.

Meil õnnestus VahDahl panna kokku inimestest, kes on varasemalt töötanud agentuurides erinevatel aladel, mistap saame kogu reklaamiagentuuri igapäevaampluaa katta omaenda kompaktse tiimi siseselt. See teeb töö just eriti väikeettevõtete ja keskmise suurusega firmade jaoks kiiremaks ja tõhusamaks. Ning tervikus ei ole vaja nii palju erinevate loovegode traagelniite peita. Samas on selge, et mõne suure õlletehase ihuagentuuriks olles jookseksid meie ajagraafikud umbe ning peaksime kaasama endast suuremad partnereid.

Lühidalt – ka väikeettevõtetele on olemas reklaamiagentuurid

Kuigi on kõlamas linnalegendid sellest, kuidas reklaamiagentuurid paiknevad liigkasuvõtjate edetabelis advokaadibüroode järel teisel kohal, koorides mitte seitse, aga vähemalt viis ja pool nahka, siis tegelikkuses on iga kasseeritud euro taga kulissidetagune töö. Kui suur tiim muudab suure kampaania teenindamise tõhusamaks, siis väiksemale kliendile võib see olla hoopis liigseks koormaks. Kompaktagentuuride kaudu aga on ka väikestel ettevõtetel võimalik endale tagada reklaamiagentuuri tasemel turundustuge – tuleb endale valida lihtsalt just temale sobiva suuruse ja töökorraldusega agentuur. Keegi ei pea leppima odava tööga, kuid sobiva suuruse ja töökorraldusega saab tagada kuluefektiivsuse. On ka kliente, kelle jaoks kompaktagentuurgi tundub overkill – kui turundus on endal kindlalt käpas ning loovinimest vajatakse ainult kindlate visuaalide joonistamiseks, siis on mõistlik pöörduda hoopis vabakutseliste freelancerite poole. Paljude lihtsamamate tööde juures ei suuda ka kompaktne reklaamiagentuur hinnas vabakutselistega võidelda. Samas, kui töö läheb keerulisemaks ning hakkab hõlmama mitut erinevat loovtööliiki, võib reklaamiagentuur teha oma pisut kallima tunnitasu tagasi tunduvalt väiksema ajakuluga. Ja nagu mainitud, siis suure jaebrändi turundamisel võib hoopis suur agentuur osutuda mõistlikumaks kui kompaktagentuuri pöörded-punases töörütm, mis sellise kliendiga kaasneks.

Kokkuvõtteks

Suured ja väikesed ei ole paremad või halvemad. Nii nagu sokipaariga – leida tuleb enda vajadustele sobiv suurus. Liiga väikesega hakkab kitsas, liiga suurega võib komistada.

Janar Siniväli
Loovjuht