Title Image

Blog

Janar Siniväli: Turundusjuhi teenus reklaamiagentuurist?

Paljudes ettevõtetes ei ole tööl palgalist turundusjuhti. See on mõistetav, sest väiksemas ettevõttes ei leiduks talle täiskoha jagu töökoormust. Vahel tegeleb turundusega firmajuht muude tööde kõrvalt. Mõnikord üritatakse turundusjuhi/disaineri/copywriteri ametikoht kombineerida kokku üheks turundusspetsialisti ametikohaks. Praktikas kipuvad sellise komboametikoha kandjad olema aga pisut liiga ülekoormatud ja alamotiveeritud, et kõike hästi jõuda.

Miks kõikehõlmav turundusspetsialist alati sihile ei vii?

Ühest küljest tundub loogiline, et kui oleks tööd pakkuda veerand kohaga turundusjuhile, veerand kohaga copywriterile ja poole kohaga disainer-fotograafile, siis võiks kõik need ülesanded täita ära üks inimene, kes koostab turundusplaane, kujundab reklaame, kirjutab tekste, pildistab tooteid, tellib meediat ning juhib seda kõike. Praktikas aga näeb tulemus välja midagi sellist nagu supi, prae, magustoidu ja kohvi serveerimine samaaegselt ühestainsast kausist.

Milles probleem? Alustuseks on väga vähe inimesi, kes oskavad teha hästi nii paljusid erinevaid tegevusi. Loomine, juhtimine, sõnaseadmine ja läbirääkimised on olemuselt nii erinevad tööd, et väga vähe inimesi suudavad selles kõiges samaaegselt head olla. Veel vähem on inimesi, kes suudavad ühe päeva sees end korduvalt ühe töö pealt hoopis teistsuguse peale ümber lülitada. Ja kui me imekombel leiamegi ühe multitalentidest, kes kirjutab hommikul valmis artikli, käivitab sotsiaalmeedias vestlusi, pildistab üles uued tooted, kujundab reklaamid, tingib veebiportaalidest ja lehetoimetustest head tingimused nende avaldamiseks ja õhtul jälgib veel turundusplaani täitmist, siis kui tõenäoline on, et see inimene tahaks töötada üheainsa brändi kallal ning teha seda assistendi palga eest, mis niisugusele ametikohale reeglina arvestatud on? Seepeale öeldakse vastu, et ega selline kõigetegija ei peagi tippdisainer olema – väike firma, lihtsad tööd. Aga reaalsus on see, et kui inimesel on poole koha jagu disaineritööd, siis ta ei saa olla poole kehvem disainer, sest siis ta lihtsalt pusib neid asju mitu korda kauem. Tööd kuhjuvad, inimene väsib veelgi. Firmajuht aga võiks oma spetsialisti erinevad tööprotsessid ning nendele kuluva aja palgafondi ümber arvutada ning järele mõelda, kas kõige tegemine majasiseselt on ikka nii soodne kui paistab.

Minu soovitus firmajuhtidele on küsida oma turundusspetsialisti käest, missugust osa oma tööst ta kõige enam naudib ning hästi oskab – ja edutada ta just seda tegema. Kui selline töökas inimene saab tõesti keskenduda sellele, mida ta naudib, siis selles on tohutu potentsiaal. Ülejäänud tööd aga teeb rõõmuga ära reklaamiagentuur ning seoses kiirusega ei pruugi koguhind tullagi nii kallis kui alguses hirm oli. Kellel aga veel turundusspetsialisti tööl ei ole, julgustame kaaluma ka võimalust anda kogu turundusjuhtimine koos tegevustega reklaamiagentuuri vedada. VanDahlis on selleks inimesed olemas!

Millal vajaks teie ettevõte turundusjuhtimist?

  • Kui teete reklaame mitte aasta algul paika pandud plaani järgi, vaid siis, kui ajalehest helistatakse ja soodsat pinda pakutakse.
  • Kui mõnikord tulevad head turunduslikud mõtted, aga nende teostamisega läheb märkamatult mitu nädalat, sest muud asjad tulid vahele.
  • Kui teile tundub, et mõni konkurent oleks justkui pidevalt rohkem pildis ja kuulsam.

Kui palju maksab turundusjuhtimisteenus agentuurist?

Kokkulepped on agentuuriti erinevad, aga VanDahlis ei küsi turundusjuht puhtalt enda olemasolu eest mitte midagi. Reklaamiagentuur osutab ikka oma tavapäraseid teenuseid, mida agentuur niikuinii peaks planeerima ja manageerima ning arved saabuvad nende teenuste eest. Lihtsalt omades õigust ja vastustust teie turundustegevusi koordineerida, tehakse seda teiega kokku lepitud mängureeglite, eelarvete ja eesmärkide järgi. Agentuuri jaoks on soodne see, kui saab enda tegevusi ette planeerida ja see katab ka turundusjuhi tegevuse kulud.

Missugune kasu sellest ettevõttele on?

  • Järjepidevus
    Teie turundustegevus, eriti kui eelarved on väikesed, peab olema järjepidev, et oma sihtrühmal meeles püsksite ja kuvand ei jõuaks enne järgmist aktsiooni hääbuda. Kuigi see kaks nädalat, mis turundus mõne kiire asja tõttu pausil on, tundub teile väga lühike aeg, siis konkurendil oli selle aja jooksul juba väga palju võimalusi end teie kliendile meelde tuletada.
  • Paremad reklaampinnad
    Uskuge, need viimase hetke pakkumised ning vähetuntud ajakirjade täisleheküljed ei ole nii soodsad kui esmapilgul tunduvad. Tihti on tegemist väljaannetega, mida loetakse väga vähe või pindadega, mida peab luubiga taga otsima – ja seetõttu need pinnad ongi üle. Ajaleht on muidugi huvitatud teile otse müüma, sest siis saab läbirääkimistel keskenduda ainult selle ajalehe pindadele. Kui aga selles ahelas on sees ka reklaamiagentuur, siis reklaamiagentuuri ees peab pakkuja juba konkureerima kõigi teiste väljaannetega ning tegema päriselt häid pakkumisi. Kuna meie korraldame mitmete klientide meediat, siis meil on reaalajas ülevaade erinevates väljaannetes toimuvast ning me ei lase teile sokutada viletsalt töötavaid pindasid. Samuti, teenindades paljusid kliente, on meil kanalid ja ülevaade päriselt headest pakkumistest. Kui saame mõne päriselt hea viimase-hetke-pakkumise, siis ei teki olukorda, kus meil ei ole võtta ühtegi sobivat reklaami – meil on selge plaan ees ning leiame turundusplaanis just õige koha, kuidas see pind kasulikult tööle panna.
  • Turunduslik tervik
    Süsteemsus ja järjepidevus viib selleni, et te ei kommunikeeri oma sihtrühmale mitte ühekordseid sõnumeid, vaid loote oma kuvandit, mis järjest enam püsib ja areneb – see tähendab, et teie poolt turundusse investeeritud raha hakkab “salvestuma” – iga sõnumit ei pea otsast peale alustama, vaid inimesed juba mäletavad eelmist. Samuti on kõik tööd tehtud sama käekirjaga, et klient teid paremini “ära tunneks.”
  • Teie töötajad saavad keskenduda oma põhitegevusele
    Kui teil turundusega tegelevat inimest ei ole, siis tähendab see, et sellega tegeleb keegi oma põhitöö kõrvalt. Kui saate oma turundustegevuse agentuurile üle anda, on teil lihtsalt üks mure vähem ja saate rohkem keskenduda tegevustele, mida teha meeldib või mis päriselt raha sisse toob.

Millised on riskid?

Nii kuluread kui ka plaan lepitakse eelnevalt kokku. Nii et sellist olukorda, kus agentuur omavoliliselt endale mingeid lisatöid “joonistab”, ei saa olla. Loomulikult turuolukord muutub, samuti võivad töö käigus tekkida uued mõtted, kuidas seda veelgi paremini teha. Kuid see arutatakse alati tellijaga läbi ning kooskõlastatakse. Laias laastus on ainukeseks riskiks see, et turundustegevused ei tööta eesmärgipäraselt ning turundusse investeeritud raha ei tooda ennast piisavalt kiiresti tagasi. Loomulikult peab reklaamiagentuur selliseid stsenaariumeid ette nägema ning meie VanDahlis ütleme ausalt ära, kui turuolukord ei võimalda mingis suuruses eelarvega vajalikke turunduseesmärke saavutada. On ka ettevõtteid, kes eelistavad sätestada agentuurile mõõdikuid ja mingi nn tulemustasu. Näiteks eesmärkide täitmisel saab agentuur lisaprotsendi. Võimalusi on palju. Selge on see, et turunduses on alati riskid. Ka kõige kogenum helilooja ei saa garanteerida, et tema uus lugu võidab Eurovisiooni. Samamoodi ei saa ka agentuur võtta täit vastutust turul toimuva eest, sest turg muutub. Konkurendid reageerivad turundustegevustele, mõni võib tuua turule uudistoote, mis ongi reaalselt parem. Mõni teine võib aga lajatada turundusse suurusjärgu võrra suuremad rahad kui meil kokku lepitud.

Küll aga pole ükski neist riskidest nii suur kui paigalseis, töötajate suunamine töödele, mida nad ei oska ja ei taha teha, või kaootiline turundustegevus. Ilma süsteemita turundades lähevad ka kõige odavamatesse meediapindadesse paigutatud summad kergesti raisku. Agentuur aga aitab ka väiksema turunduseelarve korral paigutada summad selliselt, et tegevusest ka pikemaajaliselt kasu on.

Janar Siniväli
Loovjuht